بلاگ

علائم خرابی سنسور اکسیژن در خودروهای لیفان

به قطعه ای در خودرو که با کمک آن نسبت اکسیژن به سوخت اندازه گیری می شود و این میزان به کامپیوتر خودرو منتقل می شود، سنسور اکسیژن می گویند. با توجه به این مسئله می توان گفت:  خرابی سنسور اکسیژن در زمینه سوخت رسانی، میزان مصرف سوخت، شتاب خودرو، ضریب آلایندگی و… آسیب های جدی را به بار خواهد آورد و بایستی نسبت به این قطعه توجه لازم صورت بگیرد. فروشگاه تری اس با تخفیفات ویژه ای که برای مشتریان خود در نظر دارد، طی سال های اخیر توانسته است نظر خیلی از افراد را به خود جلب کند. قطعات و لوازم یدکی موجود در فروشگاه تری اس از قیمت خوب و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

نقش سنسور اکسیژن چیست و در کجا قرار گرفته است؟

در بعضی از خودروها، قطعه ای کوچک و الکتریکی به نام سنسور اکسیژن روی ابتدا راه اگزوز و در برخی از سایر خودروها، روی منیفولد دود و یا جای دیگر قرار دارد‌. شایان ذکر است که بعضی از خودروها یک سنسور اکسیژن دارند و برخی دیگر از خودروها از چندین سنسور اکسیژن بهره مند هستند. این موضوع که در یک خودرو چند سنسور قرار دارد به نوع مدل خودرو بستگی  دارد. چنانچه خودرویی دارای دو سنسور اکسیژن باشد، یک سنسور در قسمت ورودی مخزن کاتالیست قرار دارد و سنسور دیگر در قسمت خروجی مخزن کاتالیست نصب شده است. معمولا در این نوع خودروها میزان آلایندگی به صورت بهتری کنترل می شود. وظیفه پاکسازی  گازهای سمی خودرو و کاهش آلایندگی هوا بر عهده کاتالیست است. جستجوی دائمی مخلوط سوخت از وظایف سنسور اکسیژن است.  زمانیکه نسبت هوا و سوخت متناسب با هم قرار نداشته باشند، احتراق به خوبی انجام نمی شود. در این صورت افزون بر زیاد شدن مصرف سوخت، میزان آلایندگی خودرو نیز زیاد می شود. با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان درجه حرارت مختلف، کامپیوتر خودرو نسبت هوا به سوخت را معین میکند و سنسور اکسیژن بایستی این نسبت را تنظیم کند. ولتاژ در سنسور اکسیژن با میزان  تفاوت اکسیژنی که داخل  لوله اگزوز و هوای بیرون موجود است، به وجود می آید. ولتاژ به وجودآمده ای سی یو خودرو انتقال داده می شود وای سی یو به این صورت توزان مخلوط سوخت وهوا را ثابت می کند.

خرابی سنسور اکسیژن می تواند همراه با علائم مختلفی باشد از جمله:

روشن شدن چراغ چک

روشن شدن چراغ چک خودرو، یکی از ابتدایی ترین روش ها برای فهمیدن خرابی سنسور اکسیژن است. اگر سنسور اکسیژن خراب باشد و یا نارسایی و اختلالی در آن وجود داشنه باشد، چراغ چک موتور سریع روشن خواهد شد. به محض روشن شدن چراغ چک خودرو لازم است خودرو را به دست یک مکانیک خبره بسپارید. البته ممکن است چراغ چک ماشین به دلایل مختلف دیگری روشن شود، به همین دلیل لازم است حتما یک مکانیک علت آن را دریابد. اگر خودروی  لیفان شما مسافت طولانی را طی کرده است، ممکن است سنسور اکسیژن آن نیاز به تعویض داشته باشد.

بوی نامطبوع سوخت از اگزوز

نشانه دیگری که می تواند بیانگر خراب شدن سنسور اکسیژن خودروی لیفان شما باشد، استشمام بوی نامطبوع سوخت از اگزوز است که البته باید فرد حس بویایی قوی داشته باشد. اگر احساس کردید بوی سوخت از اگزوز چیزی فراتر از یک دود معمولی است و بوی سوختن خام بنزین به مشام شما رسید، باید به خرابی سنسور اکسیژن خودروی لیفان خود شک کنید.

افزایش مصرف سوخت

اگر خودروی لیفان مصرف سوخت بالا و غیر متعارفی داشته باشد، ممکن است به دلیل خرابی سنسور اکسیژن خودروی لیفان باشد. البته این دلیل صددرصد برای خرابی سنسور اکسیژن نیست. بعضی اوقات ممکن است نحوه رانندگی شما روی افزایش مصرف سوخت خودرو تاثیر گذار باشد.

 

بالا رفتن میزان آلایندگی

آلاینده ها نقش بسیار بسزایی در آلوده کردن هوا دارند.  آلاینده ها می توان آسیب غیر قابل جبرانی را به محیط زیست وارد نمایند.  از نکاتی که در هنگام معاینه فنی خودرو بسیار به آن توجه می شود، میزان آلایندگی است. در صورتی که سنسور اکسیژن خودروی لیفان خراب باشد، میزان آلایندگی ماشین را بسیار بالا می برد. شما می توانید با سرویس کردن به موقع خودرو از خرابی های سنسور اکسیژن و بقیه اجزا آن باخبر شوید و از هزینه های گزاف خود را در امان نگه دارید.

 

ریپ زدن خودرو در سربالایی

اگر خودرو در سربالایی توان زیادی نداشت و شروع به ریپ زدن کرد، ممکن است در اثر خرابی سنسور اکسیژن خودرو باشد. به طور جامع می توان گفت: سنسور اکسیژن خراب شتاب خودرو را کاهش داده و باعث تنبلی خودروی شما می شود.

 

عملکرد نادرست موتور

اگر خودروی لیفان به صورت ناهنجار و نا امید کننده کار کند، به سلامت سنسور اکسیژن خودروی لیفان باید شک کرد. سنسور اکسیژن به کنترل زمان موتور، فواصل احتراق، نسبت میزان هوا به سوخت کمک شایانی می رساند. اگر سنسور اکسیژن خودروی لیفان خراب باشد، ممکن است در عملکرد درست این فرایند، اختلال وارد کند.

 

بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو

دور موتور هنگامی که خودرو در یک سطح صاف متوقف است، نرخ عادی RPM زیر 1000 است. اگر دور این موتور به 2000 یا 3000 برسد، خودروی شما با یک مشکل جدی رو به به است. سنسور اکسیژن می تواند به خروجی و اطلاعات ارسالی، زمان بندی، فاصله های احتراق پیشرانه،  نسبت هوا به سوخت یاری برساند. به همین دلیل اگر در سنسور اکسیژن عیبی وجود داشته باشد، می تواند در عملکرد این ها تاثیر منفی بر جای بگذارد. البته ناگفته نماند که علائم خرابی سنسور اکسیژن  خودروی لیفان فقط به این موارد ختم نمی شود و حتی بعضی اوقات ممکن است برای فرد خرابی سنسور اکسیژن خودروی لیفان قابل تشخیص نباشد. به همین علت توصیه می شود خودروی لیفان را هر چند مدت یک بار برای معاینه فنی و بررسی کامل به یک تعمیرکار سپرد. تا در صورت خرابی سنسور اکسیژن به موقع آن را تعویض کند.

فروشگاه تری اس مجموعه بسیار بزرگی از انواع قطعات یدکی خودروهای لیفان و  خودروهای چانگان است. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه تری اس انواع لوازم یدکی از جمله سنسور اکسیژن را برای خودروی خود تهیه کنید. همواره مشاوران فروشگاه تری اس آماده اند تا به هرگونه سوال شما در زمینه نوع و مدل خودرو و لوازم یدکی مناسب با آن به شما  جواب بدهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.