بلاگ

برجستگی غیر عادی روی لاستیک خودرو

لاستیک جز اصلی و جدایی ناپذیر یک خودرو است. اگر لاستیک خودرو دچار آسیب و خرابی باشد، عملا خودرو نمی تواند هیچ فعالیتی داشته باشد. لاستیک سالم تا حدودی تضمین کننده سلامتی و جان شما در حین رانندگی است.  اگر لاستیک ماشین دچار خرابی و آسیب شود، امکان دارد خطرات جبران ناپذیری را برای سرنشینان و رانندگان به دنبال داشته باشد. به دلیل اینکه سلامت لاستیک در خودرو بسیار مهم است، بررسی هر چند وقت یک بار و به صورت مرتب می تواند شما را از آسیب های لاستیک باخبر سازد. اگر لاستیک بدون ایراد باشد، عملکرد خودرو بیشتر می شود و حافظ جان شما و خانواده عزیزتان است. لاستیک های خودرو احتمال دارد به دلایل متعددی دچار آسیب و خرابی شوند. اگر راننده از عیب لاستیک مطلع نباشد، عواقب خطرناکی را در پی دارد. از رایج ترین نوع آسیب های وارده به لاستیک می توان به: برجستگی غیر عادی روی لاستیک، تورفتگی لاستیک، سوراخ شدن لاستیک، بریدگی و یا خراش، ضربه و سایش و اشاره کرد.

 

برجستگی غیر عادی روی لاستیک

در ایران به فرایند برآمدگی لاستیک، دو پوسته شدن لاستیک می گویند‌.

عوامل مختلف بسیاری ممکن است باعث به وجود آمدن برآمدگی روی لاستیک شود که ضربه به تایر یکی از انواع این عوامل است.

ضربه به تایر زمانی رخ می دهد که قسمت بیرونی لاستیک با شدت و سرعت زیاد به یک مانع خارجی برخورد می کند. این امر باعث به وجود آمدن برجستگی روی لاستیک می شود.

از نشانه های سیم ها و بافت های پاره شدن در داخل لاستیک، بیرون زدگی در دیواره تایر است. این نوع آسیب معمولا در رانندگی با سرعت بالا پیش می آید.

سرعت، زاویه برخورد و اندازه مانع عواملی هستند که روی مقدار آسیب دیدگی تایر تاثیر می گذارند. افرادی که در هنگام رانندگی بسیار محتاط عمل می کنند معمولا می توانند جلوی این آسیب ها را بگیرند. در مواردی نیز ممکن است مانعی به شکل ناگهانی مقابل رانندگان ظاهر شود که راننده نمی تواند به خوبی خودرو را هدایت کند.

در صورت مشاهده هرگونه خسارت وارده بر روی لاستیک سریعا باید به فکر چاره بود و لاستیک را تعویض کرد زیرا ممکن است عواقب بدی را در پیش داشته باشد.

فروشگاه تری اس با دارا بودن کادری مجرب و مشاوران متخصص می تواند به شما در امر خرید لوازم یدکی خودرو کمک شایانی برساند و بهترین لوازم یدکی را در اختیار شما بگذارد.

 

تو رفتگی لاستیک

لاستیک همیشه به صورت یک دست نیست و ممکن است گاهی تو رفتگی هایی روی آن وجود داشته باشد که باید علت آن را پیدا کنید. نکته قابل توجه این است که معمولا تو رفتگی ها بی ضرر هستند و به ایمنی راننده و ماشین آسیب نمی رسانند.

سوراخ شدن لاستیک

اشیاء تیزی مثل: میخ و شیشه شکسته در جاده  ممکن است باعث سوراخ شدن لاستیک شود. اگر سوراخ ایجاد شده عمیق باشد، باعث کم شدن باد لاستیک می شود. کم شدن باد لاستیک در جاده خطر آفرین است و ممکن است باعث کشیدگی خودرو به یک سمت گادریل شود.

بریدگی لاستیک

عوامل بیرونی همچون: وضعیت بد جاده، شیشه و یا قطعات تیز روی جاده، ممکن است باعث بریدگی لاستیک شود. اگر در هنگام بررسی لاستیک خودروی خود متوجه بریدگی روی سطح لاستیک شده اید، بهتر است در اسرع وقت لاستیک را به یک متخصص نشان دهید.

سایش نامنظم لاستیک

در سایش نامنظم لاستیک انواع متعددی وجود دارد که شایع ترین آن ها سایش پاشنه و پنجه تایر، سایش یک طرفه و سایش مرکزی لاستیک است.  در ادامه به شرح هر کدام از این نوع سایش های نامنظم می پردازیم:

سایش پاشنه و پنجره لاستیک

این نوع سایش می تواند از تنظیمات سیستم تعلیق مثل چرخ ها و فنر و کمک فنرها نشات بگیرد. این سایش نشان دهنده نیروی مختلف وارده بر روی آج لاستیک است. اگر به لاستیک توجه کنید، شیارهای ریز و درشتی را روی آج لاستیک می بینید که برای تعادل ماشین و عملکرد بهتر آن  روی جاده های مرطوب و بارانی طراحی شده است. همچنین روی لاستیک شیارهای متقاطعی نیز وجود دارد که  آب را به خارج  و به شکل بلوک های آزاد در قسمت شانه تایر هدایت می کنند. بر اثر سفرهای طولانی با سرعت بالا و سبک رانندگی و مشکلات تنظیمات سیستم تعلیق می تواند بر شانه تایر فشار وارد کند و لاستیک دچار سایش از قسمت پاشنه و پنجه شود. هر لاستیکی ممکن است دچار ساییدگی اندکی شود که این مقدار روی رانندگی و سلامت خودرو تاثیر نمی گذارد. اما اگر ساییدگی بسیار باشد و شانه و شیارهای لاستیک صاف شود، ممکن است جان راننده و سلامت خودرو را به خطر بیندازد.

سایش مرکزی لاستیک

در لاستیک خودروهایی که پر تحرک هستند و مسافرت های طولانی را طی می کنند، این الگوی سایش به وفور دیده می شود. زمانی که با خودرو با شتاب بالا رانندگی می کنید و ترمزهای ناگهانی می گیرد و در ترافیک های سنگین که گاز و ترمز بسیار استفاده می شوند و هنگام شتاب گیری بعد از چراغ قرمز همه از عواملی هستند که باعث سایش آج لاستیک در مرکز شوند. امروزه خودروی های مدرنی نیز تولید شده اند که گشتاور بسیار بالایی دارند و همین امر سبب ساییدگی بیشتر در مرکز لاستیک می شود‌. اگر بیش از حد آج ساییده شود موجب سیم زدن لاستیک می شود و این می تواند خطرات جبران ناپذیری را به وجود آورد.

سایش یکطرفه لاستیک

تنظیم نبودن سیستم تعلیق، بزرگترین و شایع ترین علت برای سایش یکطرفه لاستیک خودرو است.انحرافات خودرو در جاده  و پایین آوردن ارتفاع خودرو، بالانس نبودن لاستیک ها و دقیق نبودن فرمان  همه از عواملی هستند که باعث سایش یکطرفه لاستیک می شوند. برای اطلاع از بالانس بودن تایرها می توانید به مراکز و متخصصین این کار مراجعه کنید. برای خرید لوازم یدکی خودروی لیفان و چانگان خود به فروشگاه تری اس مراجعه کنید. فروشگاه تری اس دارای همه ی لوازم یدکی ها از جمله قطعات بدنه و موتوری و جلوبندی خودرو است.  برای یک سفر ایمن بهتر است  قبل از حرکت ماشین خود را چک کرده  و در صورت نیاز با فروشگاه تری اس در تماس باشید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.