بلاگ

بررسی انواع خرابی خودرو و راه کارهای برطرف کردن آنها

هر خودرویی بعد از مدتی کارکرد ممکن است دچار خرابی شود، خرابی خودرو معمولا باعث سردرگمی رانندگان می شود به ویژه اگر در راه سفر باشند و خودرو ناگهانی در وسط جاده خراب شود. در این مواقع باید از خودرو پیاده شد و خودرو را به سمت خاکی جاده که محل عبور خودروهای دیگر نیست کشاند و به تعمیرکار زنگ زد تا بیاید و مشکل خودرو را بیابد و حل کند.

 موارد خرابی عمومی خودرو

تا حدی زیادی شناخت و آگاهی درباره خرابی خودرو در مواظبت  و نگهداری اصولی خودرو موثر است.

خراشیدگی رنگ و بدنه ماشین

بیشتر رانندگان نسبت به خراشیدگی رنگ روی بدنه ماشین خود بسیار حساس اند و اینگونه افراد  معمولا به دنبال روشی سریع برای  حل این مشکل هستند. برخی دیگر از افراد وجود دارند که روی موضوع خراشیدگی رنگ ماشین بسیار مانور نمی دهند و زیاد خود را درگیر این موضوع نمی کنند. رنگ رفتگی باعث می شود ماشین دیگر رخ اولیه خود را نداشته باشد و بسیار کهنه و قراضه به نظر برسد. بسیاری از افراد شاید فکر کنند که خاصیت رنگ روی بدنه ماشین فقط به زیبایی بخشیدن به ماشین ختم می شود، اما اینگونه نیست بلکه این رنگ یک لایه برای محافظت از بدنه اصلی ماشین نیز محسوب می شود. رنگ روی بدنه ماشین از زنگ زدگی و و خوردگی فلز بدنه در اثر نزدیکی با رطوبت و آب ممانعت می کند. اگر مدتی از رنگ رفتگی بدنه ماشین بگذرد و به دنبال راه حلی برای این موضوع نباشید، در طولانی مدت موجب خوردگی و زنگ زدگی بدنه خواهد شد. زمانی که ماشین دچار تصادف می شود اگر زنگ زدگی روی بدنه ماشین وجود داشته باشد، بدنه نمی تواند در مقابل ضربه وارد مقاومت کند و این باعث آسیب رسیدن به راننده و سرنشینان می شود.

 

سوختن لامپ های ماشین

از دیگر خرابی های عمومی ماشین، سوختن لامپ های ماشین است که در هنگام شب امنیت سرنشین و راننده را به خطر می اندازد. لامپ های جلو و عقب ماشین در طول رانندگی وظیفه روشن کردن اطراف را برای راننده و همچنین هشدار دادن به ماشین های پشت سر و روبرو را بر عهده دارد. اگر لامپ ها دچار سوختگی شده باشد و به هر دلیلی روشنایی و دید خود را تا حدودی از دست داده باشید دیگر نمی توانید با دقت اطراف را ببینید و رانندگی کنید. درگذشته لامپ های موجود در چراغ ماشین ها از نوع رشته ای بوده که در مدت زمانی رشته پاره شده و به اصطلاح لامپ درون چراغ می سوخت. امروزه اما با پیشرفت تکنولوژی لامپ هایی تولید شده اند که طول عمر بالاتری دارند. اما همین لامپ ها نیز ممکن است در گذر زمان دچار خرابی شوند. پیشنهاد میکنیم هر چند وقت یکبار لامپ های ماشین خود را چک کنید و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید.

دودهای خروجی از اگزوز

وظیفه انتقال گازهای ناشی از سوخت موتور به بیرون بر عهده سیستم اگزوز ماشین است. اگر دودهای خروجی از اگزوز را بررسی کنید، اطلاعات تکمیلی و دقیقی را از خرابی ماشین  به شما می دهد‌. دودهای خروجی اگزوز در رنگ های سفید و سیاه و آبی دیده شده اند. هر کدام از رنگ های دود خروجی از اگزوز نشان دهنده نوع خرابی ماشین است. به عنوان مثال: اگر دود خروجی اگزوز به رنگ سیاه باشد، نشانه  دهنده ی احتراق ناقص در موتور است.  اگر به بوی دود خروجی از اگزوز علاوه بر رنگ آن دقت کنید می توانید از مشکلات ماشین خود مطلع شوید. در حقیقت اگر دود خروجی بوی بدی داشت و چشم شما را سوزاند، باید بدانید که در سیستم سوخت رسانی و برق خودرو مشکل وجود دارد.

تعویض سخت دنده ها

اگر ماشین شما دارای گیربکس دستی است و در هنگام تعویض دنده با مشکل مواجه می شوید، این یک  نشانه برای خرابی ماشین است. ممکن است تنظیم نبودن کلاچ و کم شدن روغن واسکازین گیربکس، خرابی دنده های برنجی گیربکس و خرابی دیسک و صفحه باعث بروز این مشکل شوند. به این نکته توجه کنید که بی تفاوتی نسبت به این مشکل می تواند هزینه تعمیر را برای شما سرسام آور کند. اگر در هنگام تعویض دنده با مشکل مواجه شدید و با صدایی شبیه زوزه برخورد کردید، سریع و بدون وقفه ماشین خود را به یک تعمیرگاه ببرید.

لرزش فرمان ماشین

اختلال در سیستم برق ماشین مانند کوئل، شمع و وایرها می تواند باعث لرزش فرمان ماشین شود. اگر لرزش فرمان ماشین به موقع تعمیر نشود، در حین رانندگی باعث انحراف و کشیده شدن ماشین به طرف دیگر جاده می شود که می تواند عواقب مالی و جانی بسیار خطرناکی را بدنبال داشته باشد.

بوی سوختگی در داخل کابین

یکی از خطرناک ترین خرابی های ماشین متعلق به استشمام بوی سوختگی در داخل کابین ماشین است. در صورت حل کردن این مشکل ممکن است ماشین آتش بگیرد و عواقب بدی را به دنبال داشته باشد. اجزای الکتریکی خودرو از سیم های مسی که روکش دار هستند به هم وصل می شوند اگر به دلایلی مانند فرسودگی و یا زخمی شدن روکش، روکش از بین برود ممکن است سیم ها به هم نزدیک شوند و با یک جرقه کوچک باعث  آتش سوزی در ماشین شوند. اگر در داخل کابین بوی بد به مشام رسد، در این شرایط باید سریع ماشین را خاموش کنید و به یک محوطه باز ببرید. در ادامه باید اتصالات مثبت و منفی باطری را از هم جدا کنید و از روشن کردن ماشین قبل از حل مشکل اکیدا خودداری کنید. خودرو دارای اجزای اشتغال زای زیادی است که در اثر کوچکترین جرقه ممکن است خسارات بزرگی را به راننده و ماشین وارد کند. خرابی های زیاد دیگری ممکن است اتفاق بیفتد.

 

نکته قابل توجه این است که باید هر چند مدت یکبار ماشین را برای چک و بررسی به یک تعمیرگاه ببرید تا در صورت لزوم تعمیرات لازم را برای ماشین شما انجام شود. با مراجعه به فروشگاه تری اس شما می توانید برای چراغ های جلو و عقب خودروی خود لامپ های مناسبی را تهیه کنید و دیگر نگران کمیابی لوازم یدکی خودروی لیفان و چانگان خود نباشید. فروشگاه تری اس منبع بسیار بزرگی برای انواع لوازم یدکی مورد نیاز خودروی شما است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.